{"id":2263,"date":"2021-04-01T06:10:28","date_gmt":"2021-04-01T06:10:28","guid":{"rendered":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/?p=2263"},"modified":"2021-04-01T06:11:12","modified_gmt":"2021-04-01T06:11:12","slug":"retkivinkki-kivikon-luolat-ja-linnoitukset","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/retkivinkki-kivikon-luolat-ja-linnoitukset\/","title":{"rendered":"Retkivinkki: Kivikon luolat ja linnoitukset"},"content":{"rendered":"\n
Kivikon ulkoilupuisto It\u00e4-Helsingiss\u00e4 on laaja alue, jossa on runsaasti ensimm\u00e4isen maailmansodan aikaisia linnoitusrakennelmia. Linnoitukset sijoittuvat hajalleen Linnoittajantien ja Patterikujan l\u00e4nsipuolelle. <\/p>\n\n\n\n
Patterikujan p\u00e4\u00e4st\u00e4 l\u00e4htee vanha kivin p\u00e4\u00e4llystetty tykkitie vasemmalle kohti kallion rinteit\u00e4. Vastaan tulee T-risteys, josta k\u00e4\u00e4nnyt\u00e4\u00e4n oikealle. Noin sadan metrin p\u00e4\u00e4ss\u00e4 l\u00e4htee polku vasemmalle kallion p\u00e4\u00e4lle. Tullaan paikkaan, jossa sijaitsi jatkosodan aikana Suomen ensimm\u00e4inen ilmavalvontatutka Raija. L\u00e4hell\u00e4 pienen kallionkielekkeen takana on aiheesta kertova kalliokirjoitus.<\/p>\n\n\n\n Kivikon kallio on Helsingin korkein luonnonmukainen kohta (62 metri\u00e4 merenpinnasta). Kalliota kiert\u00e4\u00e4 ensimm\u00e4isen maailmansodan aikana rakennetut taisteluhaudat, jossa on konekiv\u00e4\u00e4riasemia, suoja-asemia ja t\u00e4hystysasemia. Kaikki katetut rakenteet on r\u00e4j\u00e4ytetty pois.<\/p>\n\n\n\n Haudat reunustavat kalliota ja kiert\u00e4v\u00e4t l\u00e4helt\u00e4 Porvoonv\u00e4yl\u00e4\u00e4. Maasto on paikoin hankalaa kulkea, joten suositeltavaa on pysytell\u00e4 poluilla.<\/p>\n\n\n\n Kallion lounaisosassa on suuri luola. Luola on U-kirjaimen muotoinen, joten siin\u00e4 on kaksi sis\u00e4\u00e4nk\u00e4ynti\u00e4. Luolan pinta-alaksi on laskettu 170 neli\u00f6t\u00e4. Luolan yl\u00e4puolella on putoamisen est\u00e4v\u00e4t suoja-aidat. Luolassa on runsaasti vett\u00e4. Kenties talvella, jolloin vesi on j\u00e4\u00e4ss\u00e4, luolaan on mahdollista menn\u00e4 sis\u00e4\u00e4nkin. Sulan maan aikaan pit\u00e4\u00e4 tyyty\u00e4 tutkimaan sit\u00e4 ulkopuolelta.<\/p>\n\n\n\n Luolan edustalta matka jatkuu j\u00e4lleen tykkitielle, joka ylitet\u00e4\u00e4n ja kiivet\u00e4\u00e4n kohti lounaassa sijaitsevaa linnoituskokonaisuutta. Se on iso rakennelma, kuin mustekala, jonka lonkerot erkaantuvat moniin suuntiin.<\/p>\n\n\n\n Linnoisturakennelman n\u00e4ytt\u00e4vin kohta on pitk\u00e4 ja noin seitsem\u00e4n metri\u00e4 syv\u00e4 yhdyshauta. Sen reunalla pit\u00e4\u00e4 olla todella varovainen. Polku kulkee ylh\u00e4\u00e4ll\u00e4 aivan haudan reunalla ja pudotus on suuri. Mutta syv\u00e4n haudan pohjalle kannattaa laskeutua, sill\u00e4 siell\u00e4 on suuri luola. Hevosenkeng\u00e4n muotoiseen luolaan on kaksi sis\u00e4\u00e4nk\u00e4ynti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n Luolien kohdalta syv\u00e4st\u00e4 yhdyshaudasta erkanee matalampi yhdyshauta kohti etel\u00e4\u00e4. Sit\u00e4 seuraamalla p\u00e4\u00e4see toiseen luolaan. Se on puolestaan ristin muotoinen. Luolasta oli tarkoitus louhia pystykuilu kallion p\u00e4\u00e4lle. Rakentaminen j\u00e4i kuitenkin kesken. Kallion p\u00e4\u00e4ll\u00e4 on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s kaivamisen j\u00e4lki\u00e4. Arvellaan, ett\u00e4 kallion p\u00e4\u00e4lle suunniteltiin t\u00e4hystysasemaa ja luolan sis\u00e4\u00e4n komentopaikkaa.<\/p>\n\n\n\n Kun U-muotoiselta luolalta l\u00e4htee seuraamaan yhdysk\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4 kohti luodetta, p\u00e4\u00e4tyy viel\u00e4 yhden luolan suulle. L-kirjaimen muotoista luolaa ehdittiin jonkin verran vahvistaa betonilla, mutta sekin j\u00e4i keskener\u00e4iseksi.<\/p>\n\n\n\n Viaporin maarintamaan rakennettiin 1910-luvulla l\u00e4hes sata luolaa. Kivikon luolat ovat keskener\u00e4iset. Valmiisiin luoliin rakennettiin betonista lattiat ja sein\u00e4t. Katto tehtiin usein aaltopellist\u00e4. Luolien sis\u00e4\u00e4nk\u00e4ynnit rakennettiin monesti kallioon louhitun rotkon per\u00e4lle, kuten Kivikossakin.<\/p>\n\n\n\n Luolat ovat joko suoria tai sitten U- tai L-kirjaimen muotoisia. My\u00f6s ristinmuotoisia luolia rakennettiin. Suurin luola on 1400 neli\u00f6t\u00e4. Se on Pasilassa ja siell\u00e4 sijaitsi maarintaman puhelinkeskus. Useimmiten luolat olivat kooltaan 20-200 neli\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n Luolia k\u00e4ytettiin miehist\u00f6suojina sek\u00e4 ammusvarastoina. My\u00f6hemmin luolia on k\u00e4ytetty varastoina, v\u00e4est\u00f6nsuojina ja Pohjois-Haagan luolassa on toiminut moottoripy\u00f6r\u00e4verstas. Luolat ovat olleet kaupungin, valtion sek\u00e4 yksityisten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Meilahden luolassa kokoontui puolustusministeri\u00f6 toisen maailmansodan aikaan.<\/p>\n\n\n\n Jotkut luolista ovat edelleen varastoina ja ovet ovat tiukasti lukittuja, mutta isoon osaan luolista p\u00e4\u00e4see vapaasti tutustumaan.<\/p>\n\n\n\n VINKKI:<\/span><\/strong> Tilaa WalkHelsingin opastettu retki Kivikon luoliin ja linnoituksiin.<\/a> <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Kivikon ulkoilupuisto It\u00e4-Helsingiss\u00e4 on laaja alue, jossa on runsaasti ensimm\u00e4isen maailmansodan aikaisia linnoitusrakennelmia. Linnoitukset sijoittuvat hajalleen Linnoittajantien ja Patterikujan l\u00e4nsipuolelle. Patterikujan p\u00e4\u00e4st\u00e4 l\u00e4htee vanha kivin p\u00e4\u00e4llystetty tykkitie vasemmalle kohti kallion rinteit\u00e4. Vastaan tulee T-risteys, josta k\u00e4\u00e4nnyt\u00e4\u00e4n oikealle. Noin sadan metrin p\u00e4\u00e4ss\u00e4 l\u00e4htee polku vasemmalle kallion p\u00e4\u00e4lle. Tullaan paikkaan, jossa sijaitsi jatkosodan aikana Suomen ensimm\u00e4inen ilmavalvontatutka … Jatka lukemista ”Retkivinkki: Kivikon luolat ja linnoitukset”<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2269,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"table_tags":[],"class_list":["post-2263","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-retkia"],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2263","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2263"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2263\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2272,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2263\/revisions\/2272"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2269"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2263"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2263"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2263"},{"taxonomy":"table_tags","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/table_tags?post=2263"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a><\/figure>\n\n\n\n
<\/a><\/figure>\n\n\n\n
<\/a><\/figure>\n\n\n\n
<\/a><\/figure>\n\n\n\n
<\/a><\/figure>\n\n\n\n