{"id":3699,"date":"2023-04-25T08:46:24","date_gmt":"2023-04-25T08:46:24","guid":{"rendered":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/?p=3699"},"modified":"2023-04-28T05:49:31","modified_gmt":"2023-04-28T05:49:31","slug":"nayttelyarvio-ateneumin-uusi-kokoelmanayttely","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/nayttelyarvio-ateneumin-uusi-kokoelmanayttely\/","title":{"rendered":"N\u00e4yttelyarvio: Ateneumin uusi kokoelman\u00e4yttely"},"content":{"rendered":"\n

Ateneumin uusi kokoelman\u00e4yttely on nimelt\u00e4\u00e4n Ajan kysymys. Se t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Ateneumin ensimm\u00e4isen ja toisen kerroksen salit. N\u00e4yttely korvaa museon edellisen kokoelman\u00e4yttelyn, joka kantoi nime\u00e4 Suomen taiteen tarina. Sen sijaan, ett\u00e4 kokoelman\u00e4yttely olisi rakennettu kronologisesti esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n suomalaisen taiteen historiaa, se on jaettu nelj\u00e4\u00e4n eri teemaan. Teemat ovat Luonnon aika, Kansan kuvat, Moderni el\u00e4m\u00e4 sek\u00e4 Taiteen vallassa. Ne ovat kuin nelj\u00e4 erillist\u00e4 n\u00e4yttely\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ajatukseni oli, ett\u00e4 miten ikoniset klassikot Gallen-Kallelasta Edelfeltiin istuvat n\u00e4ihin teemoihin? Ja eiv\u00e4tk\u00e4 ne aina istuneetkaan. Tuntui paikoitellen, ett\u00e4 teos on v\u00e4kisin sovitettu jonkun teeman alle. Koska pakkohan Ateneumin on n\u00e4it\u00e4 suurimpia helmi\u00e4\u00e4n pit\u00e4\u00e4 esill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toinen ep\u00e4ilykseni oli, ett\u00e4 millaisen kuvan yleis\u00f6 saa suomalaisen taitteen historiasta. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 kun on paljon ulkomaalaisia ja koululaisia. Miten he n\u00e4kev\u00e4t suomalaisen taiteen n\u00e4iden teemojen kautta?<\/p>\n\n\n\n

Valitut nelj\u00e4 teemaa toimivat vaihtelevasti. Parhaiten toimii isoon saliin istutettu ja n\u00e4yttelyn ykk\u00f6steemaksi valittu Luonnon aika. Se kysyy, onko ihminen luonnon herra vai p\u00e4invastoin? Millainen on ihmisen valta luontoon n\u00e4hden? Esimerkiksi asetelmamaalauksissa aikoinaan esiteltiin kuolleita el\u00e4imi\u00e4. N\u00e4in teki Ferdinand von Wright, joka kuvasi kuollutta kyyhky\u00e4 vuonna 1867. Mit\u00e4 tapahtuu, jos kyyhkyn tilalle vaihdettaisiin kuollut ihminen? Olisiko kyse en\u00e4\u00e4 asetelmamaalauksesta vai jostain muusta?<\/p>\n\n\n\n

Teeman parissa voi tutkia my\u00f6s sukupuuttoa. Von Wrightin maalauksessa Sikoja ja harakoita on kaksi maatiaissikaa, jollaisia ei en\u00e4\u00e4 ole. Tehotuotannon nimiss\u00e4 pitk\u00e4karvaiset maatiassiat ovat jalostettu pois kartalta. Tuskin von Wright ymm\u00e4rsi maalaavansa kuvaa sukupuuttoon kuolevasta lajista.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Toinen teema, Moderni el\u00e4m\u00e4, esitt\u00e4\u00e4 nykyaikaa. Se keskittyy modernisteihin, pienell\u00e4 nykytaide-twistill\u00e4. Se esitt\u00e4\u00e4 kaupungistumisen, dystopiat, teknologian ylivallan, modernin maailman uhat ja pelot. Se on oikein toimiva kokonaisuus.<\/p>\n\n\n\n

Taiteen vallassa -teemasta on ehk\u00e4p\u00e4 hankalin saada otetta. Teema nostaa esiin taidekokoelmien ker\u00e4ilij\u00e4t. Ateneumin museolla on historian saatossa ollut suuri valta kokoelman kartuttajana. Mutta teema nostaa esiin yleisemmin kysymyksen, kenen rahoilla taidetta on hankittu ja ketk\u00e4 ovat vallank\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Teeman ajatus on hyv\u00e4, toteutus hieman hahmoton. Teeman ymm\u00e4rt\u00e4minen vaatii taustatietoa, jota museon perusk\u00e4vij\u00e4ll\u00e4 ei ole.<\/p>\n\n\n\n

Nelj\u00e4s teema, Kansan kuvat, on l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan mielenkiintoisin teema. Se kysyy, keit\u00e4 me suomalaiset olemme, milt\u00e4 suomalaisuus taiteessa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Kultakauden taidetta tehtiin topeliaanisessa hengess\u00e4 (huom! Topelius oli Ateneumia edelt\u00e4neen taideyhdistyksen sihteeri), ja se n\u00e4kyi taiteessa. Topelius ei kelpuuttanut suomalaisten joukkoon romaneja, saamelaisia tai juutalaisia. Siksi onkin j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4\u00e4 n\u00e4hd\u00e4, millaista taidetta rajauksen ulkopuolelle j\u00e4i. Ateneumissa on rinnakkain vaalean Ainon vieress\u00e4 juutalaiset, maahanmuuttajat, homot ja saamelaiset.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 teemalla olisi ollut mielest\u00e4ni paljon enemm\u00e4nkin annettavaa, se olisi voinut olla rohkeampi ja r\u00e4v\u00e4k\u00e4mpi. Kyse on kaikkein t\u00e4rkeimm\u00e4st\u00e4 teemasta, mutta nyt se j\u00e4\u00e4 vaisuksi. Jos teeman tarkoitus oli her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 ja keskustelua, niin siihen se on liian sis\u00e4siisti ja pehme\u00e4. Liian ateneummainen \u2013 hyv\u00e4ss\u00e4 ja pahassa.<\/p>\n\n\n\n

Ateneumin seinill\u00e4 on monia tuttuja teoksia, kuten Helene Schjerfbeckin omakuva mustalla taustalla, Eero J\u00e4rnefeltin Raataja rahanalaiset, Gallen-Kallen Damasquee ja lukuisia muita. Lis\u00e4ksi esill\u00e4 on monia v\u00e4hemm\u00e4n esill\u00e4 olleita taideteoksia. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa Reidar S\u00e4rest\u00f6niemen Punapartainen j\u00e4nk\u00e4, Pirkko Lepist\u00f6n Kes\u00e4hypyt ja Essi Renvallin Pojan p\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Kaikkinensa ihan kelvollinen toteutus t\u00e4m\u00e4kin kokoelman\u00e4yttely. Kyll\u00e4 suomalaisen taidehistorian voi n\u00e4inkin esitt\u00e4\u00e4. Toisaalta: jos k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on Ateneumin 30 000 taideteoksen kokoelma, voiko siin\u00e4 ep\u00e4onnistua? Olisin kuitenkin kaivannut teemoihin lis\u00e4\u00e4 ter\u00e4vyytt\u00e4. Jotain kertoo se, ett\u00e4 n\u00e4yttelyst\u00e4 koottu kirja avaa n\u00e4yttelyn teemoja paremmin kuin itse n\u00e4yttely.<\/p>\n\n\n\n

Ateneumin kokoelman\u00e4yttely Ajan kysymys avautui 14.4.2023<\/a><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Teksti: Pauli Jokinen<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ateneumin uusi kokoelman\u00e4yttely on nimelt\u00e4\u00e4n Ajan kysymys. Se t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Ateneumin ensimm\u00e4isen ja toisen kerroksen salit. N\u00e4yttely korvaa museon edellisen kokoelman\u00e4yttelyn, joka kantoi nime\u00e4 Suomen taiteen tarina. Sen sijaan, ett\u00e4 kokoelman\u00e4yttely olisi rakennettu kronologisesti esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n suomalaisen taiteen historiaa, se on jaettu nelj\u00e4\u00e4n eri teemaan. Teemat ovat Luonnon aika, Kansan kuvat, Moderni el\u00e4m\u00e4 sek\u00e4 Taiteen vallassa. Ne … Jatka lukemista ”N\u00e4yttelyarvio: Ateneumin uusi kokoelman\u00e4yttely”<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3700,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4,15],"tags":[],"table_tags":[],"class_list":["post-3699","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-ajankohtaista","category-blogi"],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3699","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3699"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3699\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3742,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3699\/revisions\/3742"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3700"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3699"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3699"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3699"},{"taxonomy":"table_tags","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/table_tags?post=3699"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}