{"id":3748,"date":"2023-05-03T17:25:24","date_gmt":"2023-05-03T17:25:24","guid":{"rendered":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/?p=3748"},"modified":"2023-05-03T17:25:29","modified_gmt":"2023-05-03T17:25:29","slug":"nayttelyarvio-albert-edelfeltin-nayttely-ateneumissa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/nayttelyarvio-albert-edelfeltin-nayttely-ateneumissa\/","title":{"rendered":"N\u00e4yttelyarvio: Albert Edelfeltin n\u00e4yttely Ateneumissa"},"content":{"rendered":"\n
Ateneumin n\u00e4yttelyss\u00e4 on esill\u00e4 yli 200 Albert Edelfeltin teosta. Huoneita kiert\u00e4ess\u00e4 vaivun jonkinlaiseen liev\u00e4\u00e4n Firenze-syndroomaan. Sill\u00e4 tarkoitetaan liiallisista taide-el\u00e4myksist\u00e4 johtuvaa sekavuuskohtausta. N\u00e4yttelyss\u00e4 on esill\u00e4 valtava m\u00e4\u00e4r\u00e4 Edelfeltin kuuluisimpia ja parhaimpia t\u00f6it\u00e4. Tuolla on Kuningatar Blanka ja tuolla Ruokolahden eukot. Kulman takana odottaa Virginie ja Larin Paraske. Poltettu kyl\u00e4. Lapsen ruumissaatto. Kaukolanharju. Rannalla leikkiv\u00e4t pojat. Kaarle-herttua ja Klaus Fleming.<\/p>\n\n\n\n
Edelfelt-n\u00e4yttely on ollut aiemmin esill\u00e4 Pariisissa ja G\u00f6teborgissa, ja nyt se ilahduttaa taiteen yst\u00e4vi\u00e4 my\u00f6s Helsingiss\u00e4. N\u00e4yttelyn ovat koonneet kuraattorit Anne-Maria Pennonen ja Hanne Selkokari. N\u00e4yttelyn keskeinen teema on Edelfeltin kansainv\u00e4lisyys. Tunnettujen maalausten lis\u00e4ksi esill\u00e4 on harvinaisuuksia ja jokunen teos on esill\u00e4 ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa.<\/p>\n\n\n\n
Albert Edelfeltin (1854-1905) porvarillisuus ei ole minua puhutellut liiemmin. H\u00e4nen aihevalintansa olivat konservatiivisia, jopa tylsi\u00e4, joskin aikakaudelle tyypillisi\u00e4. Mutta sanattomaksi vet\u00e4\u00e4, kun kaikki h\u00e4nen teoksensa tuodaan nen\u00e4n eteen kerralla. Samalla voi mietti\u00e4, mik\u00e4 tekee h\u00e4nest\u00e4 niin suuren taiteilijan. Edelfeltiss\u00e4 on jotain mystist\u00e4. H\u00e4nen tekniikkansa oli suvereenia ja tuotantonsa laajaa. Maalausten taso oli kauttaaltaan korkea. H\u00e4n oli my\u00f6s ulosp\u00e4in suuntautunut ihminen ja puhui monia kieli\u00e4. H\u00e4n oli my\u00f6s uranuurtaja, jos ajatellaan taiteilijoiden kansainv\u00e4listymist\u00e4 1800-luvulla. H\u00e4nen suuruutensa lienee monien asioiden summa.<\/p>\n\n\n\n Kolme kohtaa n\u00e4yttelyss\u00e4 s\u00e4v\u00e4hdytti minua erityisesti. Ensimm\u00e4inen oli historiahuone, jossa on esill\u00e4 Edelfeltin historiallisia maalauksia. H\u00e4n kuvitti paljon kansamme vaiheita, muun muassa V\u00e4nrikki Stoolia. Historiahuoneen kokokohta on Kaarle-herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista. On aina suuri hetki n\u00e4hd\u00e4 t\u00e4m\u00e4 maalaus kaikessa komeudessaan. Normaalisti se on esill\u00e4 Turun linnassa lasivitriiniss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n Toinen syk\u00e4hdytt\u00e4v\u00e4 hetki oli huone, jonne oli koottu Edelfeltin Helsinki-aiheisia maalauksia. Ne olivat minulle entuudestaan jokseenkin vieraita. Edelfelt on Helsinki-maalauksissaan kuvannut muun muassa Kauppatoria, merimaisemia, Kaivopuistoa ja Katajanokkaa. Useissa maalauksissa elet\u00e4\u00e4n talvea. Niiss\u00e4 n\u00e4kyy pohjoinen valo, joka oli Edelfeltille tunnusomaista.<\/p>\n\n\n\n Kolmantena nostan esiin hienon rinnastuksen. Vierekk\u00e4in on aseteltu Lapsen ruumissaatto ja v\u00e4hemm\u00e4n tunnettu sisarteos Risti\u00e4issaatto. Toisessa soudetaan kohti el\u00e4m\u00e4\u00e4, toisessa kohti kuolemaa. Risti\u00e4issaatto kuuluu nyky\u00e4\u00e4n Anders Wikl\u00f6fin kokoelmiin, ja on aika harvoin ollut esill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n Albert Edelfeltin p\u00e4\u00e4teoksia on syyt\u00e4 esitell\u00e4 aika ajoin. Ne ovat Suomen kulttuurihistorian kovinta kivijalkaa. Viimeksi Edelfelt oli laajemmin esill\u00e4 Ateneumissa vuonna 2004. Parin vuoden takainen n\u00e4yttely Sinebrychoffin taidemuseossa vesittyi koronaan. T\u00e4t\u00e4 n\u00e4yttely\u00e4 voi suositella kaikille yleissivist\u00e4v\u00e4n\u00e4 kokemuksena. N\u00e4yttely on niin laaja, ett\u00e4 sit\u00e4 voi k\u00e4yd\u00e4 pureksimassa useamman kerran.<\/p>\n\n\n\n Albert Edelfeltin n\u00e4yttely Ateneumissa 5.5.\u201317.9.2023.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Teksti: Pauli Jokinen<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Ateneumin n\u00e4yttelyss\u00e4 on esill\u00e4 yli 200 Albert Edelfeltin teosta. Huoneita kiert\u00e4ess\u00e4 vaivun jonkinlaiseen liev\u00e4\u00e4n Firenze-syndroomaan. Sill\u00e4 tarkoitetaan liiallisista taide-el\u00e4myksist\u00e4 johtuvaa sekavuuskohtausta. N\u00e4yttelyss\u00e4 on esill\u00e4 valtava m\u00e4\u00e4r\u00e4 Edelfeltin kuuluisimpia ja parhaimpia t\u00f6it\u00e4. Tuolla on Kuningatar Blanka ja tuolla Ruokolahden eukot. Kulman takana odottaa Virginie ja Larin Paraske. Poltettu kyl\u00e4. Lapsen ruumissaatto. Kaukolanharju. Rannalla leikkiv\u00e4t pojat. Kaarle-herttua … Jatka lukemista ”N\u00e4yttelyarvio: Albert Edelfeltin n\u00e4yttely Ateneumissa”<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3749,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4,15],"tags":[],"table_tags":[],"class_list":["post-3748","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-ajankohtaista","category-blogi"],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3748","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3748"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3748\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3750,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3748\/revisions\/3750"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3749"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3748"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3748"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3748"},{"taxonomy":"table_tags","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/table_tags?post=3748"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/figure>\n\n\n\n