{"id":3935,"date":"2023-09-19T08:23:41","date_gmt":"2023-09-19T08:23:41","guid":{"rendered":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/?p=3935"},"modified":"2023-09-19T08:23:43","modified_gmt":"2023-09-19T08:23:43","slug":"nayttelyarvio-ars-fennica-ehdokkaat-kiasmassa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/nayttelyarvio-ars-fennica-ehdokkaat-kiasmassa\/","title":{"rendered":"N\u00e4yttelyarvio: Ars Fennica -ehdokkaat Kiasmassa"},"content":{"rendered":"\n
Ars Fennica -palkinnon saajaksi on ehdolla viisi taiteilijaa. Ehdokkaiden ty\u00f6t ovat loppuvuoden ajan esill\u00e4 Kiasmassa ja heid\u00e4n joukostaan palkinnon saajan valitsee marraskuun lopulla Anne Barlow. Palkinnon suuruus on 50 000 euroa.<\/p>\n\n\n\n
Ars Fennican kilpailuluonnetta on aika ajoin kritisoitu, sill\u00e4 kilpaileminen sopii huonohkosti taiteeseen. Mutta on siin\u00e4 puolensa, ainakin n\u00e4in museovieraan silmin n\u00e4htyn\u00e4. Kiasmassa vieras saa teokset n\u00e4hty\u00e4\u00e4n \u00e4\u00e4nest\u00e4\u00e4 omaa suosikkiaan. Se pakottaa museovieraan muodostamaan mielipiteit\u00e4. N\u00e4yttelyyn ei voi suhtautua v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4sti, sit\u00e4 ei voi vain k\u00e4vell\u00e4 l\u00e4pi. Se pakottaa vieraan ajattelemaan, tulkitsemaan ja katsomaan teoksia eri n\u00e4k\u00f6kulmista.<\/p>\n\n\n\n
Niinp\u00e4 laitoin itsekin teokset j\u00e4rjestykseen omien mieltymysteni kautta:<\/p>\n\n\n\n
Yhdysvaltalaisen Normentin teos on installaatio, joka koostuu istuinrakennelmista ja v\u00e4r\u00e4htelevist\u00e4 \u00e4\u00e4nist\u00e4. Penkki allani resonoi. Meditatiivisia \u00e4\u00e4ni\u00e4 kantautuu kaiuttimista. Istuinrakennelmien muoto perustuu geometrisiin kuvioihin, joissa sama rakenne toistuu aina uudestaan ja uudestaan. Hetken tunnen yhteytt\u00e4 \u00e4\u00e4nen ja penkkien kanssa, mutta pian se hetki on pois. J\u00e4\u00e4n miettim\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 teos voisi olla vaikuttava, jos istuisin siin\u00e4 tunnin. 10 minuutin istumisella se j\u00e4\u00e4 aika et\u00e4iseksi.<\/p>\n\n\n\n Ruotsalainen Lap-See Lam j\u00e4rkyttyi, kun h\u00e4nen vanhempiensa omistama kiinalaisravintola ajatui maksukyvytt\u00f6m\u00e4ksi. H\u00e4n taltioi ravintolan tiloja 3D-skannauksen avulla ja n\u00e4it\u00e4 materiaaleja h\u00e4n on hy\u00f6dynt\u00e4nyt taiteessaan. Pime\u00e4ss\u00e4 huoneessa on j\u00e4nn\u00e4 tunnelma. Koskaan ei tied\u00e4, milt\u00e4 sein\u00e4lt\u00e4 silm\u00e4t tuijottaa, miss\u00e4 lentelee animaationukkeja. Koko ajan tapahtuu jotain. Kokonaisuus ei lopulta oikein hahmotu.<\/p>\n\n\n\n Laitinen yhdist\u00e4\u00e4 teoksessaan veistoksia, \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja liikkuvaa kuvaa. Esittelyss\u00e4 kerrotaan, ett\u00e4 \u201dLaitinen pyrkii kuvittelemaan, millaista oli el\u00e4\u00e4 ennen kuin ihminen alkoi jaotella maailmaa yh\u00e4 tarkempiin arvottaviin kielellisiin kategorioihin.\u201d T\u00e4t\u00e4 pointtia en sis\u00e4ist\u00e4nyt. Paitsi ehk\u00e4 sen kautta, ett\u00e4 Laitisen teosta on vaikea sanoittaa. Se on erikoinen kokemus, kuin David Lynch kohtaisi Pentti Linkolan. Teosta kokiessa tulee surrealisinen olo, mutta harmittavan v\u00e4h\u00e4n siit\u00e4 j\u00e4i k\u00e4teen.<\/p>\n\n\n\n Kaikkien videoiden ja \u00e4\u00e4niteosten keskell\u00e4 Alftan tuo n\u00e4yttelyyn selkeytt\u00e4 ja j\u00e4rjestyst\u00e4. H\u00e4nen maalauksissaan toisuvia teemoja ovat y\u00f6 ja ty\u00f6. Niiss\u00e4 voi n\u00e4hd\u00e4 vaikka taiteilijan ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n. Aiheet ovat Alftanille varmasti omakohtaisia. Pienist\u00e4 yksityiskohdista voi kuvitella kokonaisen maailman niiden ymp\u00e4rille. H\u00e4n on rajaamisen mestari. Kuvissa n\u00e4kyy vain se, mit\u00e4 tarvii, ei yht\u00e4\u00e4n enemp\u00e4\u00e4. Loput syntyy katsojan p\u00e4\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n Liettualaisen \u0160karnulyt\u0117n teos olisi tietysti poliittisesti korrekti valinta voittajaksi, sill\u00e4 h\u00e4n kritisoi siin\u00e4 neuvostoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Vaikka t\u00e4m\u00e4n aspektin unohtaisi, teos on muodoltaan ja tyylilt\u00e4\u00e4n vakuuttava. Kyseess\u00e4 on videoteos, jossa \u0160karnulyt\u0117 kuvaa omaa iso\u00e4iti\u00e4\u00e4n, joka sokeutui luultavasti T\u0161ernobylin s\u00e4teilyn seurauksena. Iso\u00e4iti hortoilee puistossa, jonne on ker\u00e4tty Neuvostoliiton aikaisia veistoksia. H\u00e4n sivelee Leninin jalkaa ja nen\u00e4\u00e4. V\u00e4lill\u00e4 kuoritaan omenoita ja kuunnellaan radiota m\u00f6kiss\u00e4. Kuvakerronta on hidasta ja rauhallista, kuin vanhoissa ven\u00e4l\u00e4isiss\u00e4 elokuvissa. T\u00e4m\u00e4n museovieraan Ars Fennice -valinta kohdistui \u0160karnulyt\u0117lle.<\/p>\n\n\n\n Ars Fennica -ehdokkaat Kiasmassa 8.9.2023\u201328.1.2024<\/a><\/p>\n\n\n\n TEKSTI: Pauli Jokinen<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Ars Fennica -palkinnon saajaksi on ehdolla viisi taiteilijaa. Ehdokkaiden ty\u00f6t ovat loppuvuoden ajan esill\u00e4 Kiasmassa ja heid\u00e4n joukostaan palkinnon saajan valitsee marraskuun lopulla Anne Barlow. Palkinnon suuruus on 50 000 euroa. Ars Fennican kilpailuluonnetta on aika ajoin kritisoitu, sill\u00e4 kilpaileminen sopii huonohkosti taiteeseen. Mutta on siin\u00e4 puolensa, ainakin n\u00e4in museovieraan silmin n\u00e4htyn\u00e4. Kiasmassa vieras saa … Jatka lukemista ”N\u00e4yttelyarvio: Ars Fennica -ehdokkaat Kiasmassa”<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3936,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4,15],"tags":[],"table_tags":[],"class_list":["post-3935","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-ajankohtaista","category-blogi"],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3935","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3935"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3935\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3937,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3935\/revisions\/3937"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3936"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3935"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3935"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3935"},{"taxonomy":"table_tags","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/table_tags?post=3935"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/figure>\n\n\n\n
Sijalle 4: Lap-See Lam<\/h2>\n\n\n\n
<\/figure>\n\n\n\n
Sijalle 3: Tuomas A. Laitinen<\/h2>\n\n\n\n
<\/figure>\n\n\n\n
Sijalle 2: Henni Alftan<\/h2>\n\n\n\n
<\/figure>\n\n\n\n
Sijalle 1: Emilija \u0160karnulyt\u0117<\/h2>\n\n\n\n
<\/figure>\n\n\n\n