{"id":938,"date":"2020-01-23T13:57:00","date_gmt":"2020-01-23T13:57:00","guid":{"rendered":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/?p=938"},"modified":"2020-01-23T13:57:01","modified_gmt":"2020-01-23T13:57:01","slug":"ilouutinen-jalankulkijoille-viime-vuonna-helsingissa-nolla-kuollutta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/ilouutinen-jalankulkijoille-viime-vuonna-helsingissa-nolla-kuollutta\/","title":{"rendered":"Ilouutinen jalankulkijoille: Viime vuonna Helsingiss\u00e4 nolla kuollutta"},"content":{"rendered":"\n
Vuonna 2019 Helsingin tieliikenteess\u00e4 ei menehtynyt yht\u00e4\u00e4n jalankulkijaa. Onnettomuuksia on tilastoitu tarkasti vuodesta 1960 l\u00e4htien, ja t\u00e4n\u00e4 aikana jalankulkijoiden kuolemilta ei ole v\u00e4ltytty yhten\u00e4k\u00e4\u00e4n aiempana vuonna.
<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jos vanhempiin, eri l\u00e4hteist\u00e4 haalittuihin tietoihin on luottamista, edellisen kerran Helsingiss\u00e4 on s\u00e4\u00e4stytty jalankulkijoiden kuolemilta yli sata vuotta sitten \u2013 vuonna 1908, Helsingin kaupungin liikenneinsin\u00f6\u00f6ri Jussi Yli-Sepp\u00e4l\u00e4 kertoo.<\/p>\n\n\n\n
Kaikkien kulkutapojen osalta onnettomuustilasto ei ole yht\u00e4 hyv\u00e4: vuonna 2019 Helsingin liikenteess\u00e4 kuoli kolme henke\u00e4 \u2013 yksi henkil\u00f6auton kuljettaja ja kaksi moottoripy\u00f6r\u00e4n kuljettajaa. Tosin t\u00e4m\u00e4kin on tiett\u00e4v\u00e4sti v\u00e4h\u00e4isin m\u00e4\u00e4r\u00e4 vuoden 1927 j\u00e4lkeen lukuun ottamatta vuotta 2016, jolloin liikenteess\u00e4 kuoli my\u00f6s kolme henke\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
Helsingin liikenteess\u00e4 kuolleiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on v\u00e4hentynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti edellisten vuosikymmenien aikana. 1980-luvulla ja viel\u00e4 1990-luvun alkupuolella kuolemia tapahtui vuosittain noin 20\u201330. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen kuolemien m\u00e4\u00e4r\u00e4 alkoi v\u00e4henty\u00e4 selke\u00e4sti. 2010-luvulla Helsingin liikenteess\u00e4 kuoli keskim\u00e4\u00e4rin seitsem\u00e4n henke\u00e4 vuodessa. Suurin osa kuolleista on ollut l\u00e4hes joka vuosi jalankulkijoita. Nykyisen tilastointik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n aikana synkin vuosi oli vuosi 1965 \u2013 silloin Helsingin liikenteess\u00e4 kuoli 84 henke\u00e4.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on edelleen ty\u00f6t\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n\u00e4. Vaikka kuolemantapaukset ovat selv\u00e4sti v\u00e4hentyneet, liikenteess\u00e4 loukkaantui viime vuonna yli 400 henke\u00e4. Heist\u00e4 jalankulkijoita oli l\u00e4hes 80, liikenneinsin\u00f6\u00f6ri Jussi Yli-Sepp\u00e4l\u00e4 sanoo.<\/p>\n\n\n\n
Lis\u00e4ksi monet lievemm\u00e4t loukkaantumiset eiv\u00e4t p\u00e4\u00e4dy poliisin tilastoihin. Jalankulkijoiden liukastumisia ja kaatumisia ei tilastoida liikenneonnettomuuksiksi.<\/p>\n\n\n\n
Positiivisen kehityksen taustalla useita tekij\u00f6it\u00e4<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u2013 Liikenneturvallisuuden parantuminen on monen eri tekij\u00e4n summa. Liikenneturvallisuutta ovat parantaneet muun muassa katuymp\u00e4rist\u00f6n kohennukset, liikennevalvonnan lis\u00e4\u00e4minen, autojen tekniikan ja turvavarusteiden kehitys sek\u00e4 pelastustoiminnan kehittyminen. Yksi keskeinen tekij\u00e4 on ollut nopeusrajoitusten laskeminen, Jussi Yli-Sepp\u00e4l\u00e4 toteaa.<\/p>\n\n\n\n Helsingiss\u00e4 p\u00e4\u00e4tettiin laskea nopeusrajoituksia viimeksi vuonna 2018, ja uudet nopeusrajoitukset tulivat voimaan viime vuoden aikana. Nyt Helsingiss\u00e4 on asuinkaduilla ja keskustassa p\u00e4\u00e4osin 30 km\/h nopeusrajoitus. P\u00e4\u00e4katujen nopeusrajoitus on esikaupunkialueilla 50 km\/h ja kantakaupungissa 40 km\/h.<\/p>\n\n\n\n T\u00e4n\u00e4 vuonna aloitetaan 70 uuden liikennevalvontakameran asennukset ja suojateiden turvallisuuden parantamiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t muutosty\u00f6t vaarallisimmiksi tunnistetuissa paikoissa. Lis\u00e4ksi liikenneturvallisuuden kehitt\u00e4misohjelma p\u00e4ivitet\u00e4\u00e4n, ja se tulee p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon ensi vuonna.<\/p>\n\n\n\n \u2212 Tilastot ovat hyvin rohkaisevia, liikenneturvallisuus paranee tasaisesti. Ja koska meneill\u00e4\u00e4n on useita konkreettisia kehitt\u00e4mishankkeita, positiivista kehityst\u00e4 voidaan olettaa tapahtuvan my\u00f6s jatkossa. Poliisilla ja Helsingin kaupungilla on selv\u00e4 ja yhteinen k\u00e4sitys liikenneturvallisuuden kehitt\u00e4misest\u00e4. My\u00f6nn\u00e4n olevani aika ylpe\u00e4 siit\u00e4, miten liikenneturvallisuusty\u00f6t\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Helsingiss\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n, kehtaisi tarjota malliksi muillekin, sanoo Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Jarkko Lehtinen.<\/p>\n\n\n\n Tiedot liikenneonnettomuuksien uhreista perustuvat poliisin tietoon tulleisiin liikenneonnettomuuksiin. Vuoden 2019 tiedot ovat ennakkotietoja, ja niihin saattaa tulla viel\u00e4 muutoksia.<\/p>\n\n\n\n Vuonna 2019 Helsingin tieliikenteess\u00e4 ei menehtynyt yht\u00e4\u00e4n jalankulkijaa. Onnettomuuksia on tilastoitu tarkasti vuodesta 1960 l\u00e4htien, ja t\u00e4n\u00e4 aikana jalankulkijoiden kuolemilta ei ole v\u00e4ltytty yhten\u00e4k\u00e4\u00e4n aiempana vuonna. \u2013 Jos vanhempiin, eri l\u00e4hteist\u00e4 haalittuihin tietoihin on luottamista, edellisen kerran Helsingiss\u00e4 on s\u00e4\u00e4stytty jalankulkijoiden kuolemilta yli sata vuotta sitten \u2013 vuonna 1908, Helsingin kaupungin liikenneinsin\u00f6\u00f6ri Jussi Yli-Sepp\u00e4l\u00e4 kertoo. … Jatka lukemista ”Ilouutinen jalankulkijoille: Viime vuonna Helsingiss\u00e4 nolla kuollutta”<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":939,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[],"table_tags":[],"class_list":["post-938","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-ajankohtaista"],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/938","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=938"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/938\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":941,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/938\/revisions\/941"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/939"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=938"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=938"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=938"},{"taxonomy":"table_tags","embeddable":true,"href":"https:\/\/walkhelsinki.fi\/wp-json\/wp\/v2\/table_tags?post=938"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a><\/figure>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"